Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Podpora > Pravidla her

Pravidla - Backgammon  

Backgammon dnes patří k nejpopulárnějším hrám na světě. Počátek této hry se datuje již do doby před pěti tisíci lety, kdy vznikla v Mezopotámii a začala se rozšiřovat ve více variantách.
Tato hra je stejně zajímavá jak pro amatéry, tak pro profesionální hráče, neboť je kombinací mnoha zajímavých strategií a štěstěny. Tempo hry je rovněž velmi rychlé.

SOUČÁSTI SADY:
1. Hrací deska
2. Dvě sady kamenů různých barev – po 15 kusech
3. Čtyři klasické hrací kostky
4. Jedna hrací kostka s čísly

SLOVNÍČEK:
- Hrací deska musí být umístěna mezi hráči. Každý hráč má svoje VNĚJŠÍ pole a VNITŘNÍ pole (neboli domeček).
- Vnější a vnitřní pole jsou oddělena přepážkou (tzv. BAR);
- Jednotlivá hrací pole se často nazývají anglickým slovem „POINT“;
- Jednotlivý kámen na poli se jmenuje „BLOT“ – protihráč může tento kámen „vykopnout“ a položit na přepážce (BAR).

ZAHAJOVACÍ POSTAVENÍ:
Před zahájením hry hráči postaví kameny na hrací plochu podle obrázku.
Kameny černé barvy se pohybují směrem k vnitřnímu poli (k domečku) pro černé a kameny bílé barvy
směrem k domečku pro bílé– viz obrázek.
Dle nákresu – černý se pohybuje po směru hodinových ručiček, bílý proti směru hodinových ručiček.


CÍL HRY:
Pohyb jednotlivých kamenů se určuje pomocí dvou hracích kostek (házíme oběma kostkami současně).
Každý hráč musí projít každým kamenem kolem dokola, pak shromáždit svoje všechny kameny na svém vnitřním poli (domečku) a poté je házením kostkami vyřadit ze hry.
Jestliže jsou všechny kameny ve vlastním domečku, začíná jejich vyhazování mimo herní plochu.



ZPŮSOB HRANÍ:
Oba hráči vrhají na začátku jednou hrací kostkou. Hráč, který hodí vyšší číslo začíná a má právo si ponechat hozené hodnoty, nebo znovu hodit již oběma svými kostkami.
Každý hráč může postavit svůj kámen na libovolné pole za následujících podmínek:

A) pole je prázdné;
B) pole je obsazeno vlastními kameny;
C) pole je obsazeno pouze jedním kamenem protihráče.

Hráč může postupovat dvěma kameny (podle jednotlivých hozených hodnot), případně dvakrát jedním kamenem, přičemž hodnoty na kostkách nesčítáme. Hráči musí posouvat kameny o hozený počet na kostce. Není-li to možné, hod propadá a na řadě je protihráč. Pokud některý z hráčů hodí stejnou hodnotu na obou hracích kostkách, hraje tuto hodnotu čtyřikrát.
Protihráč může vykopnout kámen (pokud je jen jeden) z pole a postavit jej na přepážku (tzv. BAR).
V jednom kole lze vykopnout více než jeden samotný kámen protihráče.
Má-li některý z hráčů jeden nebo více kamenů na přepážce (BAR), nesmí pohybovat žádným svým kamenem, až do doby, než odstraní z přepážky všechny svoje kameny, tzn. než je všechny nasadí znovu do hry. Pro nasazení musí pak hodit jednou z hracích kostek takovou hodnotu, aby si mohl postavit svůj kámen na vnitřním poli protihráče, jak jsme se již zmiňovali pokud:
A) pole je prázdné;
B) pole je obsazeno vlastními kameny;
C) pole je obsazeno pouze jedním kamenem protihráče.

VYŘAZOVÁNÍ KAMENŮ ZE HRY
Když má jeden z hráčů všechny svoje kameny na svém vnitřním poli (v domečku), může začít s jejich vyřazováním ze hry. Bude-li v průběhu vyřazování jeden z jeho kamenů vykopnut, musí ho hráč nejdříve nasadit na vnitřní pole protihráče a poté znovu projet celou trasu do svého domečku. Do té doby než se dostane do svého domečku nesmí pokračovat s vyřazováním vlastních kamenů mimo herní pole.
Kámen může být vyřazen ze hry, pokud bude hodnota hozená jednou z kostek postačující k přechodu mimo okraj hrací plochy. Např.: Hodí-li hráč číslo 6 a na tomto poli nemá kameny, může vyřadit kámen z nejvyššího obsazeného šípu.

UKONČENÍ HRY A VÝHERNÍ SÁZKY
Vyhrává hráč, který jako první vyřadí ze hry všechny svoje kameny.
Hráč vyhrává JEDNOTLIVOU HRU, když protihráč vyřadil ze hry nejméně jeden svůj kámen.
Hráč vyhrává DVOJITOU HRU (GAMMON), když protihráč nevyřadil ze hry ani jeden svůj kámen.
Hráč vyhrává TROJITOU HRU (BACKGAMMON), když protihráč nevyřadil ze hry ani jeden svůj kámen, a na přepážce (BAR) nebo na protihráčově vnitřním poli zůstal jeden nebo více kamenů.

KOSTKA PRO NÁSOBENÍ SÁZKY
Kostka s čísly slouží k násobení sázky v průběhu hry. Číslice na této kostce slouží pro 2 – 64 násobné zvyšování sázky.
Zvýšení sázky může navrhnout pouze hráč, který je další na řadě. Protihráč, jenž návrh nepřijme, prohrává hru se sázkou platnou před posledním návrhem.
Bude-li návrh přijat, položí se na hrací plochu kostka, která ukazuje aktuální násobek počáteční sázky.
Nové zvýšení sázky může navrhnout pouze ten hráč, který předtím neodmítl stejný návrh.

HERNÍ STRATEGIE
Vždy je třeba dbát na to, aby hráčův kámen nezůstával osamocen, protože může být protihráčem vykopnut.
Hráč by se měl snažit obsadit co nejvíce polí dvěma a více kameny, protože tím ztěžuje postup protihráči.
ostupně potopí koule do děr v hodnotě 100b. + 50b.+20b.+20b. = 1010b.

Hráč překročil cílovou hranici 1000b. Celá série se maže, zůstává mu 820b. a pokračuje soupeř.

Pokud hráč přesně trefí cílovou hranici a podepíše to, vyhrál a ostatní hráči již nedohrávají.

U kulečníku typu Neguš mohou být na místo hříbků různé figurky, ale princip hry zůstává stejný.

Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky